Google Plus, de missing link voor Google Apps?

Met grote interesse is het nieuwe sociale netwerk van Google ontvangen door de techwereld. Google Plus weet het voor elkaar te krijgen alle neuzen op zich gericht te hebben. Nog niet eerder waren er ook zoveel mensen positief over een sociaal platform van Google.

In tegenstelling tot Google Wave of Buzz verwacht ik dat Google+ een rooskleurige toekomst tegemoet ziet. Ik zie ongekende mogelijkheden, voornamelijk in de integratie met bestaande Google diensten. In eerste instantie voor de consument, maar de roep om de integratie met Google Apps is al zo groot dat dit niet lang zal duren.

Kort introductie filmpje: httpvh://www.youtube.com/watch?v=xwnJ5Bl4kLI

Op dit moment is het nog niet mogelijk met Google Apps gebruik te maken van Google+.  Bedrijven die via een omweg (met gmail account) toch een bedrijfsprofiel maken, worden verwijderd. Binnenkort, zegt Google, worden speciale features voor bedrijven gelanceerd. Vooralsnog lijkt dat voornamelijk naar de buitenwereld gericht. Denk aan de integratie met Google places, analytics en adwords.

Grenzen tussen prive en business vervagen

Gebruik je Twitter en Facebook zakelijk of prive, of weet je dat niet meer? Veel mensen willen daar toch nog graag een scheiding in aanbrengen, andere doen dat bewust niet. Het nederlandse Whoopaa speeelt daar slim op in, door een switch aan te bieden tussen zakelijk en prive sociale platformen. Google pakt dat nog een stapje verder door, met een van de meest aansprekende features ’circles‘, je kunt daadwerkelijk cirikels maken van mensen in een bepaalde categorie. Voor elk bericht wat je vervolgens deelt, kun je kiezen voor wie (dus welke cirkels) dit bericht bestemd is.

Mobile first

De mobile first strategie van Google is ook hier terug te zien. Een goed uitgewerkt product stond al klaar bij de lancering. Sluit naadloos aan op de web omgeving, plus heeft met ‘Huddle‘ een mogelijkheid voor groeps-chat.

Google heeft zelfs al ondersteuning voor NFC (Near Field Communication) in de android app geintegreed. Met NFC is het mogelijk om communicatie op zeer korte afstand te regelen, de afkorting zegt het eigenlijk al. De eerste toepassingen met NFC gaan voornamelijk over betalingen met je mobiel. Google heeft zelf de Wallet als dienst hiervoor. Andere toepassing gaan ongetwijfeld volgen, de link met locatiegebaseerde diensten is snel gelegd. Maar wat te denken van bestandsoverdracht of business cards wisselen. Dit zijn algemene mogelijkheden met NFC, maar kunnen allen ook specifiek binnen het Google+ platform een plekje krijgen.

Integration is key

Google Apps krijgt steeds meer voeten aan de grond binnen organisaties. In Nederland zijn Ministerie van Buitenlandse Zaken, KLM, VLC (wij passen goed in dit rijtje :-) ) en Ahold bekende voorbeelden. Voor veel mensen/bedrijven nog een onbekende schatkist bij Google Apps, is de Marketplace. Een appstore voor producten en diensten die meestal goed (soms naadloos) aansluiten om de standaard Apps. Een daarvan is Socialwok, een social platform op Google Apps met eveneens veel potentie. Helaas is het gesnuiveld, maar de opzet was precies datgene waar Google+ waarschijnlijk naar toe gaat.

Veel sociale platformen zijn allang beschikbaar binnen de organisatie. Denk aan Yammer, SharePoint, Alfresco en IBM Lotus Connections. Allemaal prima sociale platformen, waar mooie use cases voor te vinden zijn. Maar, ik heb hier al eerder over geschreven, het succes ervan staat of valt onder andere met de juiste integratie met bestaande processen en technologieën. Veel initiatieven falen dan ook ondanks verwoede pogingen, als losstaand eiland haal je niet de kracht uit het platform.  Dat geldt onverminderd voor Google+.  Als los platform is het mooi, maar als je het ineens gaat integreren met Google Apps bestaan er ongekende mogelijkheden.

De mogelijkheid om te discussieren rondom een document in Google Docs bestond al een tijdje, maar de live videochat feature van Hangout kan het samenwerken enorm verrijken. Je kunt collega’s van een project (samen in een cricle) op de hoogte houden van de wijzigingen die jij maakt in een presentatie. Zoals ik al eerder zei, blijven de mogelijkheden niet allen beperkt voor intern gebruik. Je hoeft niet meer op een bevesitingsmail te wachten voor een afspraak met een klant, omdat je realtime gezamenlijk een afspraak in de agenda zet. Dit zijn maar een paar toepassingsmogelijkheden, maar ongetwijfeld zijn daar nog veel meer voor te bedenken. Welke mogelijkheden zie jij voor Google+?

  • http://www.facebook.com/Paxlie Frederik Muller

    Het grootste manco wat Google+ nog steeds heeft, en dat heeft docs en gmail ook overigens, is dat mijn account regelmatig gewisseld moet worden. Ik heb nu een priveaccount op Youtube en Google+. Op gmail en docs heb ik echter een zakelijk account. Daardoor moet ik dus switchen en dat werkt niet altijd even lekker. Sterker nog, als ik ingelogd ben op mijn zakelijke account en ik ga naar Google+ dan kan ik niet eens uitloggen en krijg ik alleen een melding dat ik geen toegang heb. Zullen waarschijnlijk de kinderziektes zijn waar je als early adopter tegenaan loopt, maar ze zijn wel irritant.

    Verder ben ik heel erg benieuwd hoe ze de casual user gaan trekken. Zeker in Nederland is iedereen nu langzaamaan Hyves aan het verlaten en op Facebook aan het komen. Als ik naar mijn non-tech vrienden kijk dan gaan die niet naar Google+ toe. Dat vinden ze teveel werk, want ze zijn net geswitched. Waarschijnlijk gaat Google hier wel oplossingen voor vinden, maar het is even afwachten hoe ze dat gaan oppakken.

  • http://www.edwinvdgeest.nl/ Edwin

    Met het switchen tussen verschillende accounts zit ik ook, en ik heb zelfs 3 verschillende domeinen. Maar ik denk wel dat het afhankelijk is hoe je dat inricht, plus dat Google+ nog in beta geen Google Apps toelaat. Ik wil het niet goed praten hoor, want ook ik vind dat daar zeker veel te winnen valt.

    Of ze de casual user gaan trekken is zeker de vraag. Maar de eerste cijfers zijn veelbelovend. 10 miljoen registraties in 10 dagen, naar verwachting wordt de 20 miljoen binnen 20 dagen verwacht. Cijfers die geen enkel ander social platform heeft weten te behalen. Bedenk daarbij dat Google behoorlijk wat vingers in de pap heeft bij de consument. Denk aan GMail, Picasa, Agenda, iGoogle en zelfs de Google homepage, waar ze een enorme userbase mee hebben opgebouwd.

    Overigens wil een eventueel succes op de consumenten markt niet per definitie zeggen dat het een succes wordt binnen de organisatie. Wel is er een verschuiving aan de gang naar de zo mooi genaamde ‘consumerization of IT’,  waarbinnen Google+ mooi valt.

  • http://www.patjem.nl Patjem

    Volgens mij mis je ergens een [link] in je artikel

  • http://www.edwinvdgeest.nl/ Edwin

    Thanks, heb ik aangepast!