De impact van Gamification op Enterprise Information Management

Het buzzwoord van dit moment sinds SxSW is Gamification. Momenteel ben ik toevallig ook een boek aan het lezen met als titel “Gamestorming“, waarin allerlei workshopvormen worden behandeld ter bevordering van het brainstormproces. Zoals de titel het al zegt zijn de workshopvormen allemaal in een game gegoten, wat het een geweldig leuke ervaring maakt om er aan deel te nemen. Een erg leuk boek, wat blijkbaar een uitstekende timing heeft want het sluit naadloos aan bij de buzz die er momenteel heerst rondom dit onderwerp.
gamification

Gamification

Als het op wikipedia staat is het waar (heb ik wel een horen zeggen…):

Gamification is the use of game play mechanics for non-game applications (also known as “funware”), particularly consumer-oriented web and mobile sites, in order to encourage people to adopt the applications. It also strives to encourage users to engage in desired behaviors in connection with the applications. Gamification works by making technology more engaging, and by encouraging desired behaviors, taking advantage of humans’ psychological predisposition to engage in gaming. The technique can encourage people to perform chores that they ordinarily consider boring, such as completing surveys, shopping, or reading web sites.

Klinkt mooi lijkt me. Los van de buzz rondom Gamification denk ik dat het een uitstekend middel is om de bewustwording van Enterprise Information Management te bevorderen.

Enterprise Information Management

In het vakgebied waarin ik mij bevind zingt al enige tijd de term Enterprise Information Management  (EIM) rond. Als je puur naar de woorden zelf kijkt gaat het simpelweg om het beheer van alle informatie in en om een enterprise (of organisatie). Het is natuurlijk meer dan dat. Maar voor veel mensen en organisaties is het moeilijk te vatten wat dit precies inhoud, laat staan welke voordelen hiermee te halen zijn. Ook de nederlandstalige wiki is niet helemaal concreet in zijn verhaal:

Enterprise Information Management is een methodiek die is gericht op het invullen van informatiebehoeften die ontstaan door de doelen die een organisatie zichzelf stelt. Informatiebehoefte refereert hierbij specifiek aan de behoefte van informatie- of kenniswerkers. Enterprise Information Management heeft tot doel het rendement van informatie te verhogen.

Het is dus een moeilijk uit te leggen verhaal. Daarom komt gamification juist nu op een goed moment om dit uit te leggen aan de business.

Wat kunnen games dan voor EIM doen?

Leuk hoor, die buzz rondom de ‘vergamizering’  (zou dat de nederlandse vertaling worden??). Maar wat kan dat dan betekenen voor Enterprise Information Management. Hoe kun je beter de bewustzijn creëren dan het zelf ondervinden, en daar nog lol mee beleven ook? Precies datgene wat je met een game kunt bereiken. Dit kan natuurlijk in verschillende vormen, denk aan een workshop met variërende games maar ook een online/pc game kan hier in bijdragen.

Voor een workshop kan bijvoorbeeld “spectrum mapping”  een bijzonder goede oefening zijn. Door middel van deze spelvorm krijg je een goed beeld van het gehele spectrum, zoals de deelnemers hem zien. Hierdoor kun je als spelleider de ‘black spots’ aanvullen.

Heb je ook al eens games toegepast om dergelijke lastig te bevatten onderwerpen te bespreken? Dan ben ik natuurlijk erg benieuwd naar je ervaring.

  • Dennie Spruit

    Een tip: lees ook het boek van Jane McGonigal “Reality is broken: Why games makes us better and how they can change the world”. Hierin beschrijft zij dat games kunnen helpen complexe problemen (zoals bijvoorbeeld het begrijpen van EIM) te begrijpen en op te lossen. Ik denk ook dat games ervoor kunnen zorgen dat er dialoog onstaat, waardoor verschillende zaken op een leuke wijze onder de aandacht worden gebracht.

  • http://www.edwinvdgeest.nl/ Edwin

    Hoi Dennie,

    Bedankt voor je reactie en je tip! Ga ik zeker naar kijken, want ik verdiep mij hier graag in.

  • Pingback: Dat is nou Enterprise Information Management | Edwin van der Geest - Consultant en Blogger